Blogger Backgrounds

Wednesday, April 13, 2011

.:12 Tips Isteri Idaman Suami:.

Assalamualiakum,
Sesungguhnya kejayaan seorang lelaki berdiri dibelakangnya ialah seorang wanita yang bergelar isteri yang hebat. Manakala kejayaan seorang anak pula berdiri dibelakangnya ialah juga seorang wanita yang bergelar ibu yang hebat.
Isteri dan ibu yang hebat itulah menjadikannya idaman ramai lelaki yang bergelar suami. 12 tips yang dinyatakan ini harus ada pada setiap wanita yang ingin menjadi isteri da ibu yang hebat.
1. Mentaati Allah dan mengerjakan segala perintah suami selagi tidak melanggar perintah Allah
2. Bersikap malu terhadap suami dan juga sentiasa berusaha untuk kelihatan sempurna bukan hanya dihadapan bahkan juga dibelakang suami.
3. Berdiam diri ketika suami bercakap dan bersuara setelah suami selesai berbicara. Bukan sepatah suami cakap, berpatah-patah dijawabnya.
4. Sentiasa bersikap hormat kepada suami. Contohnya, mengahntar suami ke muka pintu setiap kali suami nak ke tempat kerja dan menyambut sumi juga di muka pintu apabila suami pulang dari kerja. Ataupun nak best lagi…sambut suami dengan segelas air kosong pun tak apa.
5. Sentiasa bersedia apabila suami memerlukan. Jangan sesekali menunjukkan rasa terpaksa, penat dan sebagainya.Keikhlasan amat penting kerana dengan ikhlas segalanya akan menjadi ringan dan mudah.6. Memahami perubahan sikap suami. Contohnya ketika suami sedang marah,berduka,kecewa,cemas dan ingin bersendirian. Memang semulajadi lelaki sukar untuk meluahka apa yang dirasakan. Sebagai siteri jangan mudah terasa akan perubahan sikap tersebut.
7. Satu lagi sikap semulajadi lelaki adalah hanya memberikan satu tumpuan pada satu perkara dlam satu waktu. Jngan sesekali mengajak suami berbual atau bercerita tentang masalah kerja ketika dia sedang menonton perlawanan bola sepak atau sebagainya. Sesungguhnya perbuatan itu bukan sahaja membuatkan isteri kecewa keran tidak mendapat perhatian tetapi juga boleh menimbulkan kemarahan suami.
8. Memakai wangian dan pakaian sentiasa kemas ketika bersama suami. Ingat ketika diluar rumah, suami sentiasa berhadapan dengan wanita cantik,harum dan menggoda. Jadi,pastikan apabila pulang ke rumah, suami tidak berhadapan dengan isteri yang hanya berkain batik, muka berminyak dan berbau peluh yang kurang menyenangkan.
9. Sentiasa menjaga kehormatan diri terutama apabila ketiadaan suami disisi. Pakai pakaian yang menutup aurat dan sentiasa menjaga tingkah laku.
10. Bersyukur atas apa yang diberikan suami. jangan meminta-minta apalagi jika perkara yang diminta diluar kemampuan suami.
11. Tidak keluar rumah tanpa izin suami. Isteri berkerjaya bukan alasan untuk ke sana dan ke mari.
12. Sentiasa tersenyum kerana senyuman itu sebesar2 penawar walau dalam apa jua situasi. Selain itu, sentiasalah berdiri dibelakang suami dengan menjadi tongkat ketika suami jatuh dan pemangkin ketika suami berjaya.
Sabda Rasulullah yang bermaksud: Sebaik-baik kalian ialah orang yang baik terhadap keluarganya, dan adalah saya orang yang paling baik kepada keluargaku, tidaklah menghormati kepada wanita kecuali orang yang mulia dan tidaklah menghinkannya kecuali orang tercela.

p.s. Maklumat diatas diubah suai sedikit daripada susunan asal  Maslina Ahmad- Majalah NUR.


0 comments: